10 Fakta menarik tentang perang uhud

     1- Saidina hamzah
    Saidina hamzah mati di perang uhud,dada saidina hamzah dibelah oleh seorang wanita. Jantung saidina hamzah di ambil,wanita mencuba memakan jantung itu,dengan kuasa allah wanita itu tidak dapat memakan jantung saidina hamzah. Tetapi wanita itu tetap berusaha dan mengambil jari saidina hamzah untuk menjadikan rantai.
   
      2-kumpulan orang munafik
     Semasa nabi muhammad dalam perjalanan untuk pergi berperang,kumpulan orang munafik berpatah balik kerana mereka tidak mahu masuk campur dalam peperangan itu.

      3-kesan perang uhud
      kabilah arab mula memandang rendah dan serong kepada umat islam,mereka kembali semula kepada kaum quraisy.malah ada yang berani membunuh umat islam sewenang-wenangnya.

      4-sebab berlakunya ghazwah
      ini disebabkan kaum quraisy ingin menuntut bela terhadap kekalahan dalam perang badar.mereka membuat persiapan sehingga mereka benar-benar bersedia untuk memerangi rasul s.a.w. di madinah.

      5-bilangan tentera islam
        pertempuran ini disertai 1000 orang tentera islam yang di pimpin oleh nabi muhammad.

      6-bilangan orang islam terbunuh
        70 orang islam terbunuh.

      7-abu jahal
        kerana abu jahal sudah meninggal maka abu sufianlah yang diangkat menjadi panglima perang,

      8-bergerak di bukit uhud
       sebelum matahari terbenam,mereka bertolak menuju ke bukit uhud.

     9-kemenangan dan kekalahan
       pada mulanya tentera islam menang dan pada kesilapan beberapa orang islam ini disebabkan kekalahan orang islam yang mementingkan harta.

   10-kegunaan wanita dalam peperangan
       kaum wanita memainkan perana apabila turut serta bersama kaum lelaki mereka sentiasa bersemangat dan tidak lari dalam peperangan.

Comments

Popular Posts